Driva förening

Känner du dig vilse i föreningslivet? Här har vi samlat all info om vad du kan få ta del av som LUST-godkänd studentförening vid LiU!

Stöd för föreningar

Skulle din förening vilja ha ett litet extra tillskott i kassan? Kika in på vår sida om stöd för föreningar, där har vi samlat olika bidra du kan söka som studentförening vid LiU! Om din förening arrangerar event kan vi också tipsa om att kika in på vår sida för hållbara evenemang!

LUST-godkännande

Som LUST-godkänd förening får du mängder av fördelar, t.ex. bättre möjligheter för marknadsföring (läs mer om vad LUST är här). För att få behålla dessa fördelar krävs att din förening minst en gång per år (eller i samband med att ni ändrar kontaktpersoner) uppdatera era uppgifter, detta gör ni genom att fylla i detta forumlär och mejla den till forening@lust.liu.se.

 

Catering för evenemang

Ska din förening hålla ett evenemang där ni vill bjuda på något att äta? Du kan beställa catering från HG i Linköping och Trappan i Norrköping till studentvänliga priser!

Marknadsföring för föreningar

 

Om du har en LUST-godkänd förening finns det flera fördelar du kan ta del av. En av dem är att ni kan måla ert föreningsmärke i en av märkesbackarna. Om din förening inte är LUST-godkänd kan du läsa mer om hur du blir det här.

  • Vill man ha ett märke i Märkesbacken, men inte har målat sedan innan, mailar man dc@karallen.se för campus Valla eller dc@trappan.nu för campus Norrköping, och dc@orat.nu för campus US. Se till att föreningen är LUST-godkänd innan ni mailar DC. Vi prioriterar föreningar som inte har sitt märke målat.
  • Märkesbackarna målas vanligtvis i augusti, mer detaljerad information går ut via mail till de föreningar som har tillåtelse att måla någon gång under sommaren.
  • Man får inte under några omständigheter måla utanför angivna tider. Anledningen till att man inte får måla utanför angivna tider är för det oftast handlar om allmänna vägar som måste spärras av under vissa tider för att kunna målas.
  • Endast föreningar som är LUST-godkända samt har en befintlig plats – eller blivit tilldelade en ny plats av DC – får måla.

Mer specifik information om målningen kommer via mail under sommaren till berörda föreningar från respektive driftchef.

Nedan så beskrivs lite utförligare de marknadsföringsplatser som Kårservice ansvarar för, Det finns också några ytor på campus som LiU ansvarar för. Alla information om dessa hittar du på LiUNet (inloggning med LiU-konto krävs).

Anslagstavlor på campus

LUST-godkända föreningar får sätta upp affischer på campus för att marknadsföra sina evenemang, så länge föreningen följer de riktlinjerna som är uppsatta för respektive campus. Vilka riktlinjer som gäller för ditt campus hittar du genom att trycka på knapparna nedan eller fortsätta scrolla:

Behöver din förening merch?

Studentlivet är glada att kunna samarbeta med Tingstad, våran officiella partner när det kommer till student overaller och andra profilprodukter. Beställ profilkläder direkt från tillverkaren – utan mellanhänder! Skapa en unik look för föreningen med vårat breda sortiment på produkter och färger samtidigt som du stöttar studentlivet på LIU. Har ni några frågor, tveka inte att höra av er till kontakt@tingstad.se

Läs mer här

Campus Valla

 

LUST-godkända studentföreningar kan affischera på anslagstavlor i Kårallen, boka affischbubblor, lakansplatser på Corson och plats i utställningsytorna. Företag kan boka plats i Företagshörnan enligt information nedanstående information. Mer utförlig information går att hitta på Kårallens hemsida. Utöver detta så ska all marknadsföring på Campus Valla följa dessa riktlinjer.

Anslagstavlor i Kårallen

I Kårallen finns två anslagstavlor på entréplan. Den högra tavlan är avsedd för LiU-information och jobbannonser (inklusive rekrytering till föreningar). All annan typ av information tas ned.

Den andra ytan är avsedd för blandad studentinformation med max en affisch per aktivitet. Om din förening sätter upp för många, för stora affischer eller affischer som inte är kopplade till studentaktiviteter kommer de att tas ned.

Bubblor i Kårallen

Annonsbubblorna är de plastkupor som sitter längs väggarna i korridorerna inne i Kårallen. Affischeringsplats i bubblorna bokas i Bubbelpärmen som ligger på en hylla mellan UF och ESN:s rum på entréplan (länk till Mazemap). Villkor för bokningarna finns i Bubbelpärmen.

Bubblorna öppnas genom att man drar ner den genomskinliga plastkupan. Sedan kan man sätta upp sin affisch med hjälp av klet eller målartejp/maskeringstejp på den vita baksidan. I bubblorna ryms affischer upp till A1-format.

Ta ner er reklam när den inte längre är aktuell. Det hör till god hyfs att efter arrangemanget plocka ned affischer och lakan för att lämna det snyggt och förberett för nästa arrangör.

Kommersiell affischering

Bara LUST-godkända studentföreningar får affischera i Kårallen. För event som arrangeras i samarbete med extern part (t.ex. företag) måste det klart och tydligt framgå att det är ett studentevent i samarbete med en studentförening och inte bara reklam för den externa parten. ”Tänk på att göra reklam för era evenemang och inte för era sponsorer” är en bra minnesregel!

Alla kommersiella affischer tas ned och avsändaren kan debiteras för nedskräpning.

Storformatsreklam

Vill ni sätta, ställa, hänga eller lägga t.ex. vepor, flaggor och andra lite större prylar inne i Kårallen måste Kårallens DC, dc@karallen.se, eller Kårservice fastighetsansvarig, fc@karservice.se, kontaktas i god tid innan för att godkänna det. Plats för vepa/banner på räcket runt Baljan bokas hos DC – dc@karallen.se

Storformatsreklam på fasaden är inte tillåtet.

Blå Havet

LUST-godkända studentföreningar kan boka plats på Blå Havet för att göra reklam för sig eller sitt event. Samma regler gäller som för affischering – ni ska göra reklam för era evenemang och inte för era sponsorer. Företag kan inte boka plats på Blå Havet. Bokning görs via Kårallens hemsida, information om vad som är tillåtet på Blå Havet och inte finns i Kårallens Lokalmanual.

Kom ihåg! Kontakta DA på Kårallen senast tre dagar innan ni ska marknadsföra på Blå Havet för att skriva avtal för ytan.

El på Blå Havet tillhandahålls av Post- & Husservice i A-huset, inte av Kårservice.

Utställningsytor

I Kårallen finns tre utställningsytor, Företagshörnan, Kåraknicken och Basgången. Ritning med ytorna finns här!

Företagshörnan är en plats för i första hand företag att visa upp sig för studenterna. Företag har företräde att boka ytan och studentföreningar kan därför boka platsen tidigast tre veckor innan önskat datum. LUST-godkända studentföreningar har på motsvarande sätt företräde till bokningar av Kåraknicken och Basgången.

LUST-godkända studentföreningar bokar utställningsytorna via Kårallens hemsida.

Företag kan läsa mer om att nå studenter här.

För marknadsföring på ytorna gäller, utöver de generella riktlinjerna för marknadsföring på Campus Valla:

  • Kårallens generella affischeringsvillkor ska följas
  • Musik får bara spelas kl 12-13 på vettig volym
  • Ytan ska lämnas snygg och städad

Kontakta Dagsansvarig för den aktuella dagen i god tid innan för att låna bord, stolar eller dylikt.

Lakan på Corson

Ett “lakan” är en vepa eller banderoll av tyg, PVC eller polyester som går att hänga på stolpar längs Corson på Campus Valla. Rekommenderade mått är 130 cm bredd, 200 höjd. Det finns kedjor med tillhörande karbinhakar, så när ni beställer eller målar ert lakan så behöver ni se till att det finns öljetter eller hål för upphängning.

På entréplan, mellan UF och ESN:s rum (länk till Mazemap), finns en hylla med en pärm för att boka lakansplatserna som finns längs Corson. Villkor för bokningen finns i pärmen. Kontakta Kårallens DC (dc@karallen.se) eller Kårallens Dagsansvariga (DA) om det är några oklarheter.

Efter arrangemanget plockar man ned sina lakan och städar lakansplatsen från eventuella snören och buntband. På lakansplatserna finns färdiga upphängningar med kedja och karbinhakar, använd gärna dem så slipper ni städa bort snören.

Har någon glömt plocka ned sina lakan när ni ska sätta upp era? Kontakta festeriet/kåren/föreningen och meddela att ni tar ned lakanen och var ni lämnar/var de kan hämta dem, ifall de vill spara dem.

Campus Norrköping

 

På Campus Norrköping kan du som LUST-godkänd förening boka lakansplater i Täppan och boka utställningsytor i både Täppan och Kåkenhus, detta görs via LiUNet (inlogging med LiU-id krävs).

Affichering på Campus Norrköping

På Campus Norrköping gäller följande regler för affischering:

  • MAX 1 affisch per tavla. Man får inte affischera på platser som inte är utmärkta som affischerings-plats. Det är inte ok att affischera på t.ex. fönster, i hissar eller toalettdörrar mm.
  • Kolla med sektionerna om det är ok att affischera på deras tavlor (på t.ex. TP4) innan ni sätter upp planscher!
  • Trappan har en egen tavla för event som sker på kårhuset. Vill ni affischera där kontaktas dc@trappan.nu.
  • Ska ni affischera på studentboenden så måste ni höra av er till Hyresvärden som har hand om husen,

Mellan husen

LUST-godkända studentföreningar kan boka plats mellan husen för att göra reklam för sig eller sitt event. Samma regler gäller som för affischering – ni ska göra reklam för era evenemang och inte för era sponsorer. Bokning görs hos Trappans DC, dc@trappan.nu.

Arrangera pub eller sittning på Trappan

Som LUST-godkänd förening får utan kostnad arrangera pub eller sittning på Kårhuset Trappan. För att boka en pub eller sittning, kontakta Trappans DC på dc@trappan.nu. Kontakt ska ske minst 5 veckor innan ni vill hålla eventet.

Campus US

 

Campus lokaler och anslagstavlor

Affischering

Vad får sättas upp?
Affischer som vill informera om saker från LiU eller från LUST-godkända föreningar. Informationen
från föreningar kan bland annat beröra kommande evenemang och informera om föreningars
verksamhet.

Hur mycket plats får det ta?
Affischer som sätts upp får inte sättas upp så att de täcker andra affischer, såvida inte datumen för
evenemanget har passerat. Affischerna ska också placeras på ett prydligt sätt så att det går att få upp
så många affischer som möjligt. Affischeringen som mest ta upp 25 % av ytan men som mest 3
affischer på samma anslagstavla. Affischerna får inte vara i större format än A2, detta för att så
många som möjligt ska få plats och möjlighet att affischera. Affischer får absolut inte sättas upp på
andra platser än anvisade anslagstavlor med undantag för bokade monterytor.

Hur länge får det sitta uppe?
Affischer som sätts upp för event får som tidigast sättas upp 3 veckor innan eventet sker. På dessa
affischer ska det tydligt framgå när eventet äger rum. Sitter det affischer uppe som marknadsför
event som har passerat är det helt okej att ta ner dessa för att sätta upp sina egna affischer. Affischer
med löpande information ska tydligt markeras med det datum de är uppsatta. Om anslagstavlan är
full och det inte finns plats för nya så får affischer med löpande information tas ner om de har suttit
uppe tre veckor eller längre.

Övrigt
På alla affischer ska det tydligt framgå vem som är avsändare så att denna kan kontaktas vid frågor.
Om någon missköter sig genom att sätta upp affischer på ett sätt som inte följer dessa riktlinjer är det
okej att ta ner dem men då ska även den ansvariga föreningen kontaktas och informeras om vad som
är fel. Vid misskötande av PR-Regler kan framtida PR-möjligheter komma att påverkas.

Boka ytor inne på US

Man kan boka ytor utanför Papaver, Hasselquist & Digitalis (hus 511, växthuset). Ingen reklam,
företagsnamn, informationsmaterial från företag, fonder eller stiftelser får finnas på allmänna öppna
ytor inom sjukhusområdet. Försäljning, utöver studenternas biljettförsäljning, är inte tillåten. Musik
får endast spelas under lunchtid, klockan 12.00-13.00, eller efter klockan 17.00, på rimlig ljudnivå.
Möbler till ytorna på Campus US finns att hämta i ett förråd som ligger i anslutning till salen Papaver.
Förråden är upplåsta. Varje förening ansvarar för att möblerna ställs tillbaka efter avslutat bokning.
Mer info om vilka ytor man kan boka och hur man går tillväga finnes här:
https://liuonline.sharepoint.com/sites/student-campus-och-lokaler/SitePages/boka-lokal-och-ytor.as
px

Kårhus Örat

Lakan och bubblor

Bokas i en pärm som ligger utanför Consensus kontor på Örat på plan 12. Bubblor bokas
söndag-söndag och lakan måndag-måndag.
Det går som mest att boka en plats åt gången av varje typ (Lakan/bubbla), som mest två veckor i rad.
Vill ni boka fler veckor, ta kontakt med dc@orat.nu. Om lakan ej tas ned i tid, dvs sista dagen som
platsen är bokad, kommer berörd förening att debiteras 500 kr initialt, därefter ytterligare 500kr för
varje påbörjad vecka som lakanet hänger kvar. OBS! Endast LUST-godkända föreningar kan boka via
denna lista, andra kan kontakta samma mailadress som ovan.
Mer information finns i bokningspärmen.

Boka ytan inne på Café Örat

Bokas i en pärm som ligger utanför Consensus kontor på Örat på plan 12.
I pärmen framgår det bokningsregler för Lunch-PRen.

Boka ytan utomhus utanför Örat

Bokning kan enbart göras av sektioner (och deras utskott) som tillhör Consensus.
En bokningsförfrågan mejlas till dc@orat.nu.
I förfrågan ska följande ingå:

  • Typ av aktivitet
  • Kontaktperson (inkl telefonnummer och mailadress)
  • Datum och tider för aktivitet

ORBI

Orbi för föreningar

Som förening vid LiU kan ni enkelt registrera ert konto hos Orbi och ta del av dess fördelar. Via Orbi kan ni skapa event, sälja biljetter, göra informationsutskick, skapa jobbannonser och mycket mer. Orbi gör det enkelt att nå ut till rätt målgrupp, minska risken för fejkade biljetter och nå ut bredare med publika och öppna event.

För att komma åt er förenings Orbi-konto måste ni lägga till minst en administratör, som sedan kan bjuda in fler kollegor. Om ni behöver hjälp med att komma igång kan ni skicka ett mail till Liu@orbiapp.io och ange föreningsnamn, om ni är en sektion (och isåfall under vilken kår) eller förening, samt e-postadress att bjuda in.

Kopplingen mellan Orbi och Studentlivet.se

Genom samarbetet mellan Orbi och Studentlivet.se blir det enklare för studenter att hitta och engagera sig i föreningar och event. Orbi speglar föreningsgalleriet på Studentlivet.se, vilket gör det viktigt att ni som förening fyller i er information och logotyp i ert Orbi-konto.

Event som administreras via Orbi speglas även på Studentlivet.se, vilket gör det enklare för studenter att upptäcka och delta i aktiviteter. Detta bidrar till en mer inkluderande studentmiljö, där fler kan ta del av det spännande studentlivet vid LiU. Om du arrangerar på ett kårhus kommer din event även att synas på hemsidan för det kårhuset.

Så ta chansen att utforska de många studentföreningarna vid Linköpings universitet och bli en del av det levande och engagerande studentlivet som erbjuds. Orbi och Studentlivet.se hjälper dig att upptäcka och delta i en värld av möjligheter som väntar på dig!

Translate
Översätt