Orbi FAQ för studenter

  • Vart ska vi vända oss om vi har frågor angående tekniska detaljer detaljer kring appen? 
    Direkta frågor kring ert föreningskonto, betalningsdetaljer, paketerbjudanden, rabatter osv, sker direkt med Orbi. De är ett fristående företag med egen hantering av support.
  • Går det att ta en skärmdump av QR- koden, det vill säga hur är säkerheten kring biljetten?
    En QR-kod är endast giltig en gång, så det går inte att förbruka samma biljett flera gånger.
  • Måste man ha en skolmail för att skapa ett konto eller kan man skapa ett konto med en privat mail?
    Man måste ha en LiU-mail.
  • Hur gör man om man är ny student och inte har kunnat få sin skolmail än?
    Alla nya studenter får tillgång till sitt LiU-ID den 7 augusti. Det är antagning.se som reglerar datumen och LiU har därför inte fått listan på vilka som ska börja på de olika programmen innan dess. Detta gör att det inte går att få sitt LiU-ID tidigare än så. Studenterna ska direkt kunna logga in på Lisam/ MinIT och få tillgång till mailadress/liu-ID direkt då tidigast den 7/8.
    Här finns information om hur man aktiverar sitt LiU-ID:
    https://liu.se/artikel/faq-registrering
    https://liu.se/artikel/checklistor
  • Kan folk utanför LiU köpa en biljett till en fest via Orbi, dvs om personen inte har en LiU-mail?
    Om ni delar länken till eventet med personen kommer hen komma åt eventet via Orbi.
  • Hur gör man för alumner att kunna köpa biljett
    Alumner kan registrera sig under en del i ekosystemet som heter “alumner” – den finns som alternativ bland övriga skolor vid registrering. Därefter skickar ni bara länken till det event som Alumnen ska komma åt (ni kan kopiera unika länkar till varje event via Orbi-dashboarden)
  • Kan jag köpa en biljett för kårmedlem men sälja vidare till en icke-medlem?
    Ja, det går att göra.
  • Kan jag sälja vidare en biljett som jag har köpt av någon annan?
    Ja, din biljett som kommit till din mail går att sälja vidare – precis som vid ex en konsert där du har en e-biljett – QR-koden går bara att använda en gång i dörren.
  • Hur fungerar biljettförsäljning i andra hand? (betalar man via swish?)
    Det fungerar ungefär som när du köper konsertbiljetter, fast du initialt har biljetten i Orbi-appen – har du en köpare av din biljett kommer du kunna exportera den i Orbi-appen. Biljetten skickas då som en e-biljett, och försvinner från din app. En arrangör kan ställa in om andrahandsbiljetter är tillåtet eller ej.
  • Kan man ändra svaren på frågorna i biljetten vid andrahandsköp?
    Nej, det som justeras är matpreferenserna när man överlåter biljetten från orbi-appen, men annars är det inget som justeras.
  • Vad är Orbi-membership och hur fungerar det (öppna/låsta/dolda grupper)?
    Det är ett medlemskap som går att konfigurera flexibelt med följande parametrar:

    • Öppet; vem som helst kan gå med utan ansökan
    • Stängt; Krävs en ansökan för att gå med, dvs ni som konfigurerar medlemskapet tar emot ansökningar där ni kan godkänna, neka, eller begära mer information från personen som gjort ansökan
    • Dolt; Krävs en direkt inbjudan från er som arrangör – ingen ser det, ingen kan ansöka och det är helt upp till er att skicka inbjudningar till individer.Varje medlemskap går dessutom att addera frågor till, som kan sättas som valbara eller obligatoriska att besvara när man går med/ansökan/inbjudan. Dessa kan vara fritext, flervalsfrågor eller checkboxar (precis som biljetterna). Slutligen sätter ni en eller flera perioder som man kan köpa samt ett ev. pris. Till varje period sätter ni även ett försäljningsdatum. Man kan även välja att en period ska vara livslång.
  • Var ser man man om man är med i en membership-grupp? Är det en egen flik eller ligger biljetten direkt bland alla andra biljetter?
    Det finns under din profil i Orbi-appen.
  • Kan man sälja biljetter till användare utanför en membership-grupp?
    Ja, det går just nu. Det är upp till kårerna att bestämma detta dock, så det kan ändras om det skulle uppstå ett behov av det.
  • Går det att låsa biljetter till en membership-grupp så att de inte kan säljas vidare?
    Ja, arrangören kan alltid konfigurera om en biljett kan överlåtas eller ej.
  • Vad kommer att synas på biljetten?
    Utöver QR-kod, syns även namn, typ av medlemskap och svaret på alla frågor man angett.
  • Hur “hack-säker” är appen?
    Väldigt! 😉
Translate
Översätt