Ombyggnation Corson

I syfte att dela studentnyttig information hjälper vi på Kårservice LIU att dela information om deras ombyggnation utav Corson. Vid eventuella frågor eller funderingar och för mer information, se hit: https://liuonline.sharepoint.com/sites/student-info/SitePages/Nyhet-Fler-cykelplatser-p%C3%A5-Corson.aspx

 

 

Information från Liu:

Det finns flera skäl till att Corson nu byggs om. Ett av dem är att öka antalet cykelparkeringsplatser.
Det är inte bara olika typ av media under mark som åldras. Också det ovan mark förändras. Vem hade för 50 år sedan ens en tanke på att det kunde komma elcyklar farande uppför Märkesbacken i samma hastighet som en bil?

 

När A- och C-husen byggdes på 1970-talet hade dåvarande Tekniska Högskolan någonstans mellan 400 och 600 studenter. Idag studerar 18 500 studenter på Campus Valla. Det finns ett stort behov av att anpassa Corson till dagens studentantal, nutida förhållanden och livsstil.

 

Ett konstaterat behov är att ge ytorna på Corson tydliga funktioner, var man ska gå, cykla, sitta och parkera cyklar och elsparkcyklar. Ytor utan funktion tas snabbt i anspråk till annat, inte sällan till cykelparkering. Det får till följd att cyklar blockerar utrymningsvägar, hindrar insatsvägar för ambulans och räddningstjänst och försvårar för rörelsehindrade och synskadade.
Ett annat behov är att få ner cyklisters hastighet, framför allt i anslutning till entréer. Gående och cyklister ska kunna vistas på Corson på samma villkor.

 

 

Det här ska göras

    • Skapa tydliga ”mattor” framför entréerna med tydligt avvikande ytskikt så att cyklister ska uppfatta att man bör se upp och sakta ner här.
    • Flytta ut cykelstråket från entréerna så att man inte hamnar mitt i cykeltrafiken när man lämnar en byggnad. Entréer har prioritet.
    • Skapa taktila stråk samt uppdatera tillgänglighet efter rådande riktlinjer, för att underlätta för synskadade att känna sig fram.
    • Skapa gröna ytor med växter och planteringar.
    • Skapa så kallade ”shared spaces”, torgytor där alla vistas i samförstånd och på samma villkor.
    • Flytta belysningsklockorna för att skapa svängar i cykelstråket och på så sätt minska cyklisters hastighet.

 

 

Fler cykelparkeringsplatser
I samband med projekteringen av ombyggnaden genomfördes en omfattande inventering av både cyklar och cykelparkeringsplatser. Akademiska Hus räknade helt enkelt antalet cyklar under olika veckodagar och olika veckor. Utifrån inventeringen skapas nu 20 procent fler, tydligare och säkrare cykelparkeringsplatser.

    • Utmed hela A- och B-husets fasader kommer cykelparkeringar finnas. Strax utanför dessa kommer ytterligare cykelparkeringar finnas i en platseffektiv utformning som gör det enklare att både lämna och hämta sin cykel.
    • Mellan A- och C-husen, där koncentrationen av cyklar är störst, ökas antalet platser mest.
    • Befintliga cykelställ med tak vid Märkesbacken utökas.
    • Alla nya cykelställ har möjlighet till ramlås, vilket försvårar stöld.
    • Nya cykelställ är anpassade för både cyklar och elsparkcyklar.
    • Cykelparkeringsytorna förses med numrerade skyltar.
    • Fler cykelställ skapas på ytan söder om Key-huset, vid Falafelhuset.

 

Här är länk till Corson-sidan på Studenternas intranät: https://liuonline.sharepoint.com/sites/student-info/SitePages/Nyhet-Fler-cykelplatser-p%C3%A5-Corson.aspx

 

Se cykelparkeringsplatser under ombygnationen av Corson: https://drive.google.com/file/d/1mCuE9xxaRKRYZxXTHA6sYTQA6dNxA8OI/view?usp=sharing

Translate
Översätt